11.5.2011

Näköradio - Radio meni televisioon

Näköradio
Radio meni televisioon


Video killed the radio star. Näin väittää brittiläinen yhtye The Buggles vuonna 1979. Ironista kyllä, että juuri tämän kappaleen musiikkivideo oli MTV:n ensimmäinen musiikkivideo Yhdysvalloissa 1981. 23 vuotta myöhemmin Suomen televisioverkosta kuului tunnus ”Me rakastamme musiikkia”. The Voice -radiokanava aloitti televisiolähetykset marraskuussa 2004 ja elää ja voi hyvin edelleen. Pohdin tässä blogikirjoituksessa perinteisen ohjelmavirtakanavan formaattia ja ohjelmia televisiokäytössä ja sitä mitä se voisi olla. Esimerkkinä The Voice, joka on toistaiseksi Suomen ainut radiokanava televisiossa.(www.digitv.fi, www.scifacts.net, Wikipedia: Video killed the radio star, The Voice)

The Voice edustaa ohjelmavirtatyylistä radiokanavaa televisiossa. Lähetys siis rullaa kokoajan eteenpäin lyhyissä, muutaman minuutin jaksoissa. Hyviä puolia siinä on se, että ohjelma on monipuolista ja kohde yleisölle tehokasta palvelua. Kuuntelija voi hypätä kyytiin milloin haluaa, eikä tule kesken ohjelman milloinkaan. Samalla kuuntelija tietää, että ihan kohta tulee jotain uutta ja voi helposti jäädä kuuntelemaan. Huonoja puolia lähetysvirrassa on sen yllätyksettömyys ja se, ettei ole aikaa paneutua syvällisemmin mihinkään, vaan kokoajan on mentävä eteenpäin. Radio televisiossa on Suomessa kuitenkin niin uusi asia, että sen lähettämät ohjelmat ja musiikkivideot jaksavat yllättää, vaikka samat elementit olisi kuullut kymmeniä kertoja ilman kuvaa. The Voicella ei näin ollen ole suurta painetta olla täydellinen formaatti tarkkaan valitulle kohderyhmälle, koska palvelu on uutta ja kilpailua ei pahemmin ole. The Voicen kohderyhmänä ovat nuoret ja se soittaa laajasti poppia ja rockia. Osa musiikista on vanhaa ja kulunutta, koska uusimpien hittibiisien saaminen videoina voi olla hankalaa. Osa poliittisista videoista taas, ei välttämättä sovi jonkin mainostavan yhtiön, kanavan tai kohderyhmän aatteisiin. Esimerkkinä U2 -yhtyeen sodanvastaiset musiikkivideot jollain patrioottisella radiokanavalla Yhdysvalloissa. Radiotaajuuksilla vanhan ja kuluneen biisin soittaminen voisi maksaa usean kuuntelijan, jossei kyseessä ole joku erikoisohjelma, joka soittamisen sallisi. (Kujala, Radiotyön perusteet, s.21-27)

Mitä se kuva sitten mahdollistaa radion ohjelmissa? Ehkä suurimmista eroista normaaliin radioon, on se, että televisiossa voi näyttää. Eli juontajilla on enemmän mahdollisuuksia viihdyttää tai informoida kuulijaa ilmeillä, eleillä tai näyttämällä jotain juttuun kuuluvaa asiaa. Toisaalta se voi olla huonokin asia, jos radiojuontajan jalon taidon, kuvailemisen laatu huononee. The Voicen lähetykset tulevat usein kaikissa medioissa yhtaikaa, eikä voi ajatella pelkästään yhden median käyttäjiä.(Radiotyön perusteet, s.87) Kuvan käyttäminen radiossa tuo myös ulkonäkövaatimuksia. Kylmä tosiasia on, että rumat ihmiset harvemmin pääsevät juontamaan televisiossa. Mikään ei saa ärsyttää ja kaikki pitää olla mediaseksikästä. The Voice on hyödyntänyt kuvaa myös sää -osuuteen, jossa voi näyttää reaaliaikaista videokuvaa ulkoa. Tämä on erittäin hyvä lisä ihmisten informoimiseen säästä. Yleensä meteorologien kirjoittamat tiedotukset ovat aika suuntaa-antavia, eikä kerro onko tässä minun päällä pilvi vai ei. Videokuvaa voisi olla toki muualtakin kuin Helsingistä. Kuvaa on hyödynnetty myös vieraiden kohdalla. Esimerkiksi perjantaina 06.05. Elastinen ja Iso H pelasivat TuttuJuttu -peliä Voicen studiossa. Käännettävät nimikyltit ja räkäiset naurut eivät varmasti pitänyt perinteisen radion kuuntelijaa niin hyvin mukana kuin radion katselijaa. Perinteisen radion kuuntelijakilpailuissakin avautuu mahdollisuuksien maailma, kun lisätään kuva. Muutkin radiot käyttävät kyllä valokuvaa ja videokuvaa hyväkseen nettisivuilla ja sosiaalisessa mediassa, mutta sinnekin, niin kuin television ääreen pitää erikseen hakeutua. Vielä toistaiseksi radiota kuunnellaan jonkun muun tekemisen ohella. Kuvan lisääminen kokemukseen toisi vaikeuksia autolla ajamiseen tai töiden tekoon työpaikoilla. Ei kyllä haittaisi, vaikka autosoittimen näyttöön tulisi välillä valokuvia kelistä, juontajista tai vieraista. Tällä hetkellä nähtävällä radiolla on hyvä jalansija ihmisten olohuoneissa ja virastojen odotussaleissa. Hiljaisuuden tappaja ja sivusilmällä seurattava viihdyttäjä, sitä se minulle radion katselijana on. (www.voice.fi, www. Sbsradio.com)

-Tommi Hietaharju

Lähteet:

Kujala, Tapio & Lahti, Jari & Tamminen, Heikki 1998. Radiotyön perusteet. Johdatus suoran lähetyksen tekemiseen. Gaudeamus, Tampere.

Www.voice.fi

fi.wikipedia.org: Video killed the radio star, The Voice

http://www.scifacts.net/696/first_music_video_aired_on_mtv_was_quotvideo_killed_the_radio_starquot_by_the_buggles

http://www.sbsradio.com/fi/index.php?mod=main&area=1&top=9&parent=74&id=143

http://www.sbsradio.com/fi/index.php?mod=main&top=9&parent=9&id=137

http://www.digitv.fi/sivu.asp?path=1;699;3026;4990

0 kommenttia:

Lähetä kommentti