9.9.2011

Käytettyjen sukkien verkkokauppa avattu!

Ensi viikonloppuna Torniossa järjestettävät Maakunnalliset Lapin Yrittäjäpäivät lähestyvät. Se tarkoittaa siis myös sitä, että perjantaina 16.9 YrittäjäSpecial- radiolähetyksessä kuultavan nettiyrittäjyys jutun deadline raikaa korvissa. Yritän saada aiheesta yhtä tiukempaa otetta.

Viimeksi pohdin verkkokaupan luotettavuutta, mutta nyt palaan verkkokaupan perustamisen juurille. Mitä verkkokaupan perustaminen oikeastaan vaatii? Merkonomitutkintoani suorittaessa, vuonna nakki ja muusi vai oliko se nyt pihvi ja muusi, harjoittelimme verkkokaupan perustamista. Harjoituksesta jäi mieleeni ainakin sen verran, että ei tarvitse olla kaikki intiaanit kanootissa, jotta verkkokaupan perustamisesta suoriutuu. Toki harjoittelimme vain nettiin avattavan sivuston perustamista, ja sisältäähän verkkokaupan pystyyn laittaminen paljon muutakin. Eli yhtään nettiyrittäjiä väheksymättä äskeiset lauseet. Mutta jos jo olennaisin asia, eli siis sivuston avaaminen on niin yksinkertaista, niin tottahan ajatus houkuttaa tällaista perusjamppaakin. Kun näin äkkiseltään ajattelee, tuntuu että verkkokauppaan sisältyy riskejäkin vähemmän, kuin esimerkiksi vähittäismyynnissä. Jotta saisin tasapainoa pumpulimaiselle ajatukselle verkkokaupan perustamisen helppoudesta ja ihanuudesta (sekä hillitsen sisälläni kuplivaa intoa verkkokauppayrityksen perustamisesta), selvitin hieman tavanomaisimpia riskejä ja syitä verkkokauppojen kaatumiseen.

Viisaammat kertoivat, että yleisin syy verkkokaupan kaatumiseen on se, että hanke nähdään teknologiana eikä osana liiketoimintaa. Ahaa, eli oma verkkokauppani olisi siis jo kaatunut. Tekniikalla on kyllä oma roolinsa, mutta alkuvaiheen jälkeen pitäisi keskittyä enemmänkin logistiikkaan ja markkinointiin. Muita tyypillisiä syitä olivat virheellinen budjetointi, heikosti kohdennettu tai tehoton markkinointi sekä panostusten ja odotusten epärealistisuus. Myös verkkokaupan perustaminen vaatii siis tarkkaa suunnittelua ja laskelmointia.

Uskon silti, että kynnys yrityksen perustamiseen on laskenut verkkokauppojen astuttua kuvioihin. Meille suomalaisille on kova paikka, jos oma yritys ajautuu konkurssiin. Verkkokaupan kaatuessa häpeä ja synkkyys ovat ehkä lievempiä, kun kaatumisen voi tehdä kaikessa hiljaisuudessa. Jos oma verkkokauppani ajautuisi konkurssiin (tässä puhun kuin mikäkin yrittäjä, vaikka kyse on siis vielä kuvitteellisesta yrityksestä), voisin huomaamattomasti poistaa yrityksen nettisivut ja pistää sivun tilalle vaikkapa kauniin keltaisen sivun, jota entiset asiakkaat voivat sitten hämmästyneinä ihailla ja miettiä saapuukohan viime viikolla tekemäni tilaus ollenkaan. Hetkinen, tekisin siis juuri sen mitä itse verkkokaupoissa ostoksia tehdessäni pelkään eniten. Siispä hemmetin iso hattu kaupasta ja sinne saavillinen jäitä, hetki vielä keskitytään nettiyrittämisen saloihin.
Kuinka suuri lompakko nettiyrittäjällä pitäisi olla, jotta kaikki tuotot mahtuisivat pussiin? Vielä en osaa sanoa, mutta eiköhän siihenkin saada selvyys.

Jenna Vanha-Honko, KTAMK

Lähde: http://www.mycashflow.fi/blog/45-verkkokaupan-riskit-ja-kuinka-niita-hallitaan/

0 kommenttia:

Lähetä kommentti