14.12.2010

Kaupallinen radio ja viihteen vallankumous

Kun nykyään radiojuontaja soittaa suorassa lähetyksessä pilapuhelun presidentin kansiliaan ja saa poliisit peräänsä on se ihan hyväksyttävää radioviihdettä. Monipuolinen musiikki on itsestäänselvyys kuten myös radiokanavien lukuisa määrä ja laidasta laitaan vaihteleva tarjonta. Kaikki tämä on Suomen äänimaisemassa arkipäivää, ja asiasta on kiittäminen kaupallisen radion aloittamaa radiokulttuurin vallankumousta jo neljännesvuosisata sitten. (Radiomedia 2010)

Mitä meillä olisi ellei hallitus olisi 25 vuotta sitten aloittanut kokeilua, jossa myönnettiin radiolupia yksityistahoille? Radiovastaanottimien kanavamuistissa olisi tallennettuna vain yksi taajuus, Yleisradio. Julkisen palvelun viestintäyhtiönä Yleisradion tehtävänä on välittää tietoa ja viihdettä kaikille kansalaisille valtion omistamana kanavana, joka rahoitetaan verovaroin. Valtion omistus tarkoittaa tiukkaa linjaa lähetettävästä sisällöstä ja ennen vuotta 1985 YLE olikin pitkälti uutis- ja informaatiopainotteinen viestintämedia rillumareimusiikkineen ja tasapaksuine merisääjuontoineen. (Tamminen & Lahti & Kujala 1998) Sanokaa kansan sivistystasosta mitä vain, mutta kuka sellaista loppujen lopuksi haluaa kuunnella? En uskoisi että monikaan, sillä uutismedian lisäksi radio toimii viihdekanavana juuri sinä missä televisio ja muut viestimetkin. Juuri sen vuoksi alusta alkaen kaupalliset radiokanavat valitsivat informatiivisen ohjelman sijaan viihteen ja musiikin lippulaivakseen. Kansa äänesti kanavanvaihtonappuloillaan ja nykyään viihderadio on jyrännyt uutiset suosituimpana syynä radion kuuntelemiselle. 90-luvun puolivälissä tehdyn tutkimuksen mukaan radiokanavista oli uutiskeskeisiä vain 14,6 prosenttia. (Vivian 1995) Nykyään luvun olettaisi olevan vielä pienempi.

RadioAktiivistakaan ei olisi ilman kaupallisradiolupia. Vaikka ohjelmatarjontamme on pitkälti linjakkaan asiapitoista, painotamme myös viihteeseen raskaasti. Meidänkin lähetyskartassamme sivutaan toisinaan tutkivaa journalismia ja revitteleviä iltapäiväjuontoja on kuultu useampia. Populäärimusiikki hyökyy ajolistalta kuin viimeistä päivää ja itsekin yritin saada jokaiseen juttuuni jonkinlaista kevyempää näkökulmaa. Loppujen lopuksi me olemme kuitenkin mahdollisesti tavallisimpia radiokanavia mitä Suomesta löytyy. Kaupallisen radion vallankumous ei vain rikastanut Suomen radiokulttuuria vaan suorastaan tuhosi sen ja rakensi päälle jotain ihan omaansa. (Ala-Fossi 2005) Millainen kanava RadioAktiivinen on nykyään ei olisi luultavasti onnistunut vielä 25 vuotta sitten. Tänään me emme ole kuitenkaan lähelläkään sitä, mikä natisuttaa radionormien rajoja vaan enemmänkin standardi josta lähdetään liikkeelle. Radiomaailman monipuolistuminen ja viihteellistyminen muokkasi asenteita niin, että se pakotti jopa Yleisradion muuttamaan toimintatapojaan. Kuulijakadon vuoksi ohjelmatarjontaa jouduttiin laajentamaan ja asenteita muuttamaan, jotta yleisö saataisiin takaisin valtionradion piiriin. Tämän vuoksi lanseerattiin muun muassa Radiomafian tapaiset nuorisokanavat. (Radiomedia 2010)

Vallankumouksen pyörteissä olemme edelleen eikä viihteellistymiselle näy loppua tulevaisuudessakaan. Revittelevä, rajoja rikkova radiojuontaminen ja tutkivaa journalismia sekä radioviihdettä yhdistelevä toimittamistyyli pilapuheluineen ja kirosanoineen ovat yhä suuressa suosiossa etenkin nuorten keskuudessa. (Ala-Fossi 2005). Ja miksi lopettaa jotakin, joka on suosittua? Sitä päin vastoin halutaan lisää. Esimerkiksi Radiomafian jalanjäljissä kulkeva YleX painottaa viihteeseen ensi vuonna taas hieman entistä enemmän lanseeratessaan listalleen lisää musiikkiohjelmia. (YLE 2010)

Nykyisen viihdesisällön laadusta ja viihteellistymisen tarpeellisuudesta voi lopulta olla montaa mieltä, mutta on turha väittää etteikö vuoden 2010 radiotarjonta olisi paljon mielenkiintoisempaa kuunneltavaa kuin millaiseksi se olisi voinut jäädä ilman kaupallisten radioiden aloittamaa muutosta.

Kai Kotajärvi, toimittaja



Lähteet:

Ala-Fossi, Marko. Saleable Compromises: Quality Cultures in Finnish and US Commercial Radio. 2005 Tampere.

Tamminen, H & Lahti, J & Kujala, T. Radiotyön Perusteet. 1998. Tampere.

Vivian, John. The Media of Mass Communication. 1995. Allyn and Bacon.

RadioMedia. Kaupallisen Radion Tarina. 2010.
http://www.radiomedia.fi/25vuotta/tarina/fi_FI/tarina/

Yleisradio Oy. YleX:n päivään lisää musiikkiohjelmia vuonna 2011.
http://ylex.yle.fi/musiikki/ylexn-paivaan-lisaa-musiikkiohjelmia-vuonna-2011

0 kommenttia:

Lähetä kommentti