13.12.2010

Kaikki Maksaa

Joskus sitä tulee pohtineeksi ihmisten ahneutta ja sitä, mistä kaikesta nykyään halutaan repiä tuohta irti. Vielä jokunen vuosikymmen sitten sanonta "mikään maailmassa ei ole ilmaista" olisi saattanut huvittaa joitain yksilöitä, mutta nykyään tuo on jo ikävällä tavalla arkipäivää. Kaikki maksaa.

Kuluttajan kannalta niinkin huomaamaton asia, kuin (tausta)musiikki radiossa, kuppilassa, kauppakeskuksessa, linja-autossa tai missä vain julkisessa paikassa esitettynä on yllättävän kallista puuhaa. Ravintoloitsija voi helposti joutua maksamaan tuhansia euroja, jotta saa luvan esimerkiksi julkiselle radion soittamiselle.

Miksi musiikista tai sen esittämisestä pitäisi ylipäänsä vaatia maksua? Eikö musiikkia alun alkujaan olla esitetty ihmisten keskuudessa yhteisenä huvina. Musiikki yhdistää ihmisiä sillä luodaan tunnelmaa ja se piristää synkkinä hetkinä. Pääasia, että meininki on hyvä, luulisi sen riittävän sekä artisteille, että kuulijoille. Mutta ei. Nyt joku valopää on sitten keksinyt ruveta silläkin rahastamaan.

Jokuhan saattaisi huomauttaa tähän väliin, ettei se musiikin tekeminen ole artistillekaan ilmaista. Pitäähän sitä olla laitteistoa, jolla äänittää. Puhumattakaan instrumenteista, joilla soittaa. Ensinnäkin, hyvää musiikkiahan saa aikaiseksi vaatimattomistakin lähtökohdista. Kukaan ei pakota ostamaan studioaikaa isoilta levy-yhtiön sediltä tai käyttämään vähäiset varansa huippukalliiseen Gibsoniin tai Rolandiin heti kättelyssä. Liikkeelle voi lähteä jostain paljon vähäisemmästäkin. Punk-musiikista varmaan 90% on äänitetty oman kodin autotallissa yhdellä otolla neliraiturille isän akustisella kitaralla, eikä se välttämättä estä sitä kuulostamasta hyvältä (riippuu toki tapauksesta). Toiseksi, jos artisti on yhtään vannoutunut ja intoutunut musiikin soittamiselle, hän tulee hankkineeksi parempia soittimia vanhojen tilalle omalla kustannuksella joka tapauksessa. Rahan ei pitäisi olla motiivina musiikin soitolle, vaan vapaus luoda jotain omaa ja levittää viestiä musiikin kautta.

Mielestäni onkin hanurista, että on olemassa joitain tahoja, jotka yrittävät estää musiikin vapaan esittämisen maksuillaan. Teosto kertoo nettisivuillaan tehtäväkseen "ammattimaisen suomalaisen musiikintekijän menestymisen mahdollistamisen". Me eletään 2000-lukua ja meillä on internet. Artistit (niin pienet kuin suuret) voivat ilmaista siellä itseään ilmaiseksi mikserinetin (www.mikseri.net) kaltaisilla sivustoilla. Ja jos viitseliäisyyttä löytyy, niin oman musiikkinsa saa siellä nostettua melko helposti koko kansan kuuluville. Artisti kykenee itse menestyttämään itsensä ilman Teostoa näin halutessaan, joten se siitä "mahdollistamisesta". Ja jos mitään Teosto-maksuja ei olisi, niin uskoisin artistien pystyvän ilmaisemaan itseään julkisilla paikoilla vieläkin helpommin, mahdollistaen siis jonkinasteisen katusoittajan menestyksen itselleen. Pistääkin miettimään, millä tavoin Teosto oikeastaan pyrkiikään tuomaan menestystä jäsenilleen...

Oi, mutta Teoston jäsenenä voit artistina taata myös sen, että teoksesi pysyy omissa nimissäsi, eikä kukaan voi plagioida tai varastaa sinun sävellystäsi omiin nimiin. Tämän jos jonkin luulisi riittävän syyksi liittyä Teostoon. Muuten hyvä homma, mutta Teosto ei tältä suojaa artistia mitenkään. Olit sitten Teoston jäsen tai et, musiikkiteoksesi saa tekijänoikeussuojan teoksen valmistuttua. Siihen ei edellytetä minkäänlaista jäsenyyttä eri tahoihin. Toki asiaa valvotaan tarkemmin Teoston alaisuudessa, mutta jäsenyys ei kuitenkaan takaa sitä, etteikö joku voisi ainakin yrittää viedä biisistäsi kunniaa omiin nimiinsä.

Gramex ja Teosto tekevät myös siinä määrin huonoa työtä, kun laki tekijänoikeuksista on sekavampi kuin rubiikin kuutio. Kenelläkään ei tunnu olevan selkeää kuvaa siitä, miten laki toimii. Monimutkaiset ja epäselvät pelisäännöt aiheuttavat hämmennystä ja jossain määrin ehkäpä myös pelkoa, kun varmaa kuvaa ei ole kenelläkään siitä, mitä saa ja mitä ei saa tehdä. Ei sillä, ettäkö sillä väliä olisi, sääntöjä on paikoin hyvinkin hankalaa valvoa. Ja vaikka valvontaa olisikin, rikkomuksia tapahtuu siitä huolimatta. Esimerkkeinä voidaan mainita muun muassa Metal Gear Solid -pelisarjan kuuluisa teemamusiikki, joka paljastui neljännen pelin kehityksen aikana puolivahingolliseksi plagiaatiksi venäläissäveltäjä Georgy Sviridovin vuonna 1977 tehdystä työstä "Snow Storm". Toisena esimerkkinä voidaan pitää tapausta, jossa Amerikan suurimpiin hip-hop-tuottajiin kuuluva Timbaland samplasi suomalaisen Janne Sunin kappaleesta "Acid Jazzed Evening" (tai pikemminkin eräästä kappaleen remiksausta) taustaääniä Nelly Furtadon kappaleeseen "Do It". Väärinkäyttöä musiikin esittämisessä tapahtuu nähtävästi myös paremmissa piireissä. Eikä varmaan kannata edes ryhtyä puhumaan siitä, kuinka paljon tekijänoikeuksia rikotaan laittomilla nettilatauksilla päivittäin.

Miten tämä kaikki sitten liittyy radiotoimintaan? Suurin osa kuppiloista ja muista julkisista paikoista käyttää taustamusiikkina nimenomaan jotain suomalaista radiokanavaa. Teoston teettämän tutkimuksen mukaan Radio Nova ja Radio Suomi ovat suosituimmat radiokanavat tunnelmanluonnissa. Ja koska molemmat radiokanavat soittavat paljon sellaisten artistien musiikkia, jotka kuuluvat Teostoon, tekijänoikeusmaksuja joudutaan maksamaan lupien vuoksi. Korvausten määrästä ei tunnu olevan tarkkaa summatietoa missään lähteessä. Summa ilmoitetaan prosentteina ja tarkemman rahasumman saa selville vain hakemalla lupaa Teostolta. Sopimuksista sovitaan käyttäjäkohtaisesti mukaan, millaisesta radiosta on kysymys. Lainatakseni mbnetin artikkelia nettiradon perustamisesta, Päivi Väisänen, Teoston järjestön edustaja kertoo, että "”tämänhetkisen hinnastomme mukaan nettiradiossa (webcasting) esitettävän musiikin käyttökorvaus on 12 % arvonlisäverottomasta kokonaistulosta, kuitenkin vähintään 100 (euroa?) kuukaudelta per kanava".

Tutkimuksien mukaan eri liikkeiden johtajat ja ylläpitäjät pitävät radiota tärkeimpänä keinona luoda viihtyisää ilmapiiriä ja tunnelmaa asiakkailleen. Ja nimenomaan musiikin soittamista pidetään radion tärkeimpänä puolena. Ehkä juuri tämän vuoksi Teosto tilittää ja maksuttaa tuntuvia summia luvista, sillä sen tiedetään olevan se syy, miksi radiota yleensä soitetaan julkisilla paikoilla. Sikäli Teosto-maksut eivät juuri mutkista radion toimintaa, sillä useimmissa radiopajoissa Teostolle ilmoittaminen siitä, mitä musiikkia on käytetty ja missä yhteydessä, toimii järjestelmällisesti. Ja maksut saadaan hoidettua pois mainostamalla. Mutta kun radion pyörittämisessä liikkuu puoli ja toisin suuret summat rahaa, radion perustamisvaiheessa talous voi käydä hankalaksi. Kun mitään varmuutta ei ole olemassa siitä, tuleeko kanava menestymään ja riittääkö tuotto kattamaan kuluja, se voi aiheuttaa huolia pienissä radiokanavissa. Siitäkin syystä olen yhä sillä kannalla, että Teosto-maksut tulisi jättää unholaan, koska se helpottaisi pienien radioiden elämää ja uusien kanavien perustamista. Huoli siitä, mitä musiikkia voi soittaa, vähenisi huomattavasti, kun kaikki materiaali olisi käytössä. Artisteille se olisi myös hyvää mainosta, eikä rahaa tarvitsisi liikutella kenellekään. Myös mainosten toistamista voisi vähentää huomattavasti, kun mainosrahoilla ei tarvitse kustantaa Teosto-maksuja. Ja soittoaikaa jäisi näin ollen enemmän musiikille tai juonnoille. Mutta ahneet artistit ovat tämänkin kehityksen jarruina. Tai pikemminkin ahneet artistit ovat olleet tuhoamassa vanhaa järjestelmää, jolloin musiikin soittaminen oli vapaampaa.

Pahin skenaario olisi, jos sanktiota tulisi ja maksua vaadittaisiin myös kappaleiden nuotin vierestä hoilottamisesta julkisilla paikoilla. Hyvän tuulen vallatessa ei voisi edes hyräillä omaa lempibiisiään, kun kohta olisi jo monen tonnin sakot niskassa. Toisaalta Live-musiikin esittämisessä on olemassa myös omat tekijänoikeussäädöksensä... Mutta tähän kauhukuvaan tuskin koskaan joudutaan, koska asiaa olisi mahdotonta valvoa nykyisellä teknologialla. Ja kellä edes riittäisi intoa kytätä päivästä toiseen ihmisten ikkunoiden takana, josko se perheen tyttölapsi pian intoutuisi laulamaan Antti Tuiskua juuri ostetun CD:n tahdittamana.

Lopetetaan tämä ahneus, ennen kuin se paisuu ylitse. Kohta kukaan ei enää uskalla olla luova, kun pahat sedät haluavat kaikki rahasi työsi hedelmistä itselleen.


Joonas Korhonen - Viesti09/L2 (RadioAktiivinen)



Lähteet:

Teosto

Mikä on Teosto: http://www.teosto.fi/fi/mika_teosto_on.html
Mikä on Teoston tehtävä: http://www.teosto.fi/fi/visio.html
UKK (teoksen omistus): http://www.teosto.fi/teosto/websivut.nsf/7d7cb8d7c8ceffa0c22565c9004cf780/ea8b50e3b998cc38c22572a0004323d5!OpenDocument

Teoston teettämä musiikinkäyttötutkimus:
http://www.teosto.fi/fi/musiikinkayttotutkimus.html

Radio mediana:
http://www.radiomedia.fi/radiomainonta/fi_FI/mediana/

Mikseri.net, artisteille tarkoitettu, ilmainen musiikinjakelusivusto:
http://www.mikseri.net/

MGS theme plagiarism:
http://www.destructoid.com/metal-gear-solid-theme-plagiarized-john-carpenter-nods-vigorously--51267.phtml

Acid-Jazzed Evening (Janne Suni vs. Timbaland) plagiarism:
http://yle.fi/uutiset/kulttuuri/2007/01/amerikkalaista_hiphop-tuottaja_timbalandia_syytetaan_suomalaisen_plagioinnista_225824.html

0 kommenttia:

Lähetä kommentti