4.11.2010

Jyrääkö Spotify radion?

Muistatteko ajan jolloin nauhoitettiin radiosta c-kasetille lempikappaleita? Se aika jolloin ei ollut mp3 -soitinta eikä Internetistä voinut ladata mitään. Musiikkia sai joko puhtaasti levyiltä tai radioasemia selaamalla. Jälkimmäinen oli murrosiän kynnyksellä yleisin vaihtoehto, sillä harvoinpa sitä viitsi laittaa 20 euroa levyyn, josta tiesi korkeintaan kaksi hyvää kappaletta. Kun saimme uuden tietokoneen, kulutimme aikaa kopioimalla paljon cd-levyjä koneelle ja niistä koottiin omia sekoituksia, jotka sitten poltettiin levylle. Pian latausohjelmat ja mp3-soittimet tulivat tutuksi eikä enää tarvinnut juosta kirjastoissa levyjen perässä. Muutamassa vuodessa musiikkikirjasto kasvoi yli tuhannen kappaleen kokoiseksi ja kone täyttyi äänitiedostoista. Radio oli enää vain taustaääntä autossa ja kahvin äärellä.

Pari vuotta sitten alkoi Spotify yleistyä Suomessa. Mikä se sitten onkaan? Kyseessä on ilmainen online -palvelu, joka tarjoaa rajattomasti musiikkia suoratoistona netistä. Spotify nimi tulee kahdesta englanninkielisestä sanasta spot (löytää) ja identify (tunnistaa), eli se auttaa löytämään musiikkia, josta et ole edes tiennyt pitäväsikään. (Background information, 2010) Tämä Spotify tarjoaa rajattomasti musiikkia mistä ikinä vain ilmaiseksi ja täysin laillisesti! Uuden musiikin löytäminen nopeutui huomattavasti ja oma soittolista koostui mitä erilaisimmista kappaleista, jota mikään radiokanava ei voisi korvata.

Radioasemat eivät ikinä ole pystyneet miellyttämään kaikkia musiikinrakastajia eikä koskaan voikaan. Mutta YLE:llä on omia tunnin mittaisia osuuksia joissa keskitytään sellaiseen musiikkiin, jota ei tavallisesti radion soittolistoilla soi esim. 60-luvun musiikkia, jazzia ja bluesia. Omalla kohdalla ne ovat radion parhainta antia musiikin kannalta ja sellaiset ohjelmat tutustuttavat eniten erilaiseen musiikkiin ja laajentavat musiikkimakua. Harmittaa vain, että ne tulevat sellaiseen vuorokauden aikaan, jolloin katsotaan Salkkareita ja elokuvia. Spotifyllakin on oma radionsa jossa tarjotaan pitkä jono musiikkia kuuntelijan genrevaatimuksien mukaan, mutta se ei ole kovin elävää verrattuna perinteiseen radioon. Ei tietenkään pidä unohtaa että useiden radioiden toiminta on sosiaalisten medioiden lisäksi laajentunut Spotifyn palvelimille. Eli radiomusan ystävät voivat radion suljettua kuunnella Spotifystä samat biisit mitä lähetyksessä oli.

Radio on mukana luomassa jokaisen musiikkimakua, jonka tiivistäminen yhdeksi täydelliseksi kirjastoksi tämä Spotify mahdollistaa. Radion lisäksi myös muu valtamedia, kuten musiikkikanavat, vaikuttavat siihen mitä muut hakevat Spotifystä. Onneksi radio ei ole vain musiikkia, vaan väylä josta musiikin lisäksi maailman tapahtumat ja ilmiöt tulevat lähes reaaliajassa. Eli radio on seurakumppani autossa ja aamukahvin ääressä. ”Vain kuuntelijoiden kanssa syntyvä ja syventyvä suhde mahdollistaa jatkuvuuden. Radiolla ei ole Spotifyn kaltaisten tuotteiden rinnalla paljon mahdollisuuksia puhua paremmasta musiikista. (Jalonen, Spotify tappoi radiotähden? 2009)” Jos musiikki ei enää takaa radiokanavan menestymistä, niin niiden olisi satsattava muuhun sisältöön ja olla lähempänä kuuntelijaa.

Musiikkimaussa on kaksi tasoa: yksilöllinen ja yhteisöllinen. Yksilöllinen maku on persoonakohtaisen henkilöhistorian tuote, kun taas sosiaalinen maku on enemmänkin yhteisön odotuksen mukainen(Salminen, Toosa soi, 1992). Tässä huomasin että radio edustaa enemmän yhteisöllistä musiikkimakua, eli omaa sukupolvea ja sen kulttuuria, kun taas Spotify palvelee henkilökohtaisia tarpeita johon voi liittyä suurempia tunteita. Nuorille suunnatut radiokanavat luovat yhtenäistä musiikkikulttuuria joka näkyy televisiossa ja Spotifyssa. Sukupolvella siis tarkoitetaan ihmisryhmää, joilla on ajallisesti yhtenäinen kulttuuritausta ja elämänkokemukset ovat samankaltaisia (Salminen, Toosa Soi 1992). Vaikka ns. individualismi eli yksilöllisyys on niin muotia nykyään, taustalla silti elää sukupolven yhteisöllinen musiikkimaku, jota perinteinen radio on luomassa.

Radio on edelleen läsnä aika vahvana, vaikka se on kohdannut monta vastustajaa; televisio (ja sitä myötä musiikkikanavat), Internet, mp3-soittimet ja vielä Spotify. Radiomusiikin ja Spotifyn kuitenkin yhdistää se, että musiikista voi kuka tahansa nauttia ilmaiseksi.

Laura Ylitalo, toimittaja

Lähteet:
Salminen Kimmo, Alm Ari, Toosa soi – Musiikki radion kilpailuvälineenä?

Backround information, viitattu 2010
http://www.spotify.com/fi/about/press/background-info/

Jalonen Jani, Spotify tappoi radiotähden? M&M,
http://www.marmai.fi/blogit/musapaallikko/article297851.ece

0 kommenttia:

Lähetä kommentti