Näytetään tekstit, joissa on tunniste Facebook. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Facebook. Näytä kaikki tekstit

21.4.2010

”Muistakaahan käydä meidän Facebook-profiilissa...”

Tuottajat ovat etenkin tämän kevätpuolen aikana korostaneet meidän Jekun toimitukselle sosiaalisten medioiden käyttöä lähetyksiemme yhteydessä. Ja tottahan se onkin, että nykyisin sosiaalinen media kuuluu ja näkyy jokaisella radiokanavalla. Sitä pitkin saadaan kommentteja kuulijoilta ja heräteltyä myös erilaisia keskusteluja ohjelman tekijöiden ja kuulijoiden kesken.

Tiistaina muistuttelimme J-P: n kanssa RadioAktiivisen Facebook-profiilista aina silloin tällöin parituntisen aikana ja saimmekin lypsettyä muutamia kommentteja kuulijoiltamme. Kiitos siitä!
Harmi sinänsä, ettei varsinaista keskustelua sinne vielä ole saatu synnytettyä. Emmekö ole juontajina olleet tarpeeksi provosoivia? Vai onko kenties niin, ettei meitä yksinkertaisesti kuuntele kukaan? Jälkimmäistä vaihtoehtoa en usko, sillä itse olen ainakin saanut kommentteja muita väyliä pitkin lähetyksistämme.
Saattaa tietysti olla, että ensimmäisen kommentin kynnys on liian korkea, jotta keskustelua saataisiin viritettyä. Kuka siis olisi sen kuuluisan ensimmäisen kiven heittäjä?

Kommenttienhan ei tarvitse olla pelkästään positiivisia, me tekijät olemme sitä varten eetterissä, että kehitymme. Mikäpä ruokkisi paremmin kehittymistä kuin rakentava kritiikki sieltä kuulijoiden puolelta? Ja myönnetään, kyllähän se positiivinen palaute innostaa ja lämmittää mieltä, jotta lähetystä jaksaa tehdä tulevaisuudessakin!
Kuulumisiin ja hirrrrrmuisen hauskaa kevään jatkoa kaikille! :)

Arja Kangas, toimittaja/juontaja

14.4.2010

Keskustelua kasviksilla

Parhaat keskustelut syntyvät toisista keskusteluista ja niin kävi myös minulle ja Tealle, kun suunnittelimme tiistain juontoamme. Vaikka aiheita olisi kuinka pohtinut etukäteen parhaat ideat syntyvät usein vasta juuri ennen lähetyksen alkua tai jopa sen aikana.

Nykyään radiojuontajan ei tarvitse huolehtia vain eetteriin menevästä sisällöstä, vaan samalla on huolehdittava myös kuuntelijoiden ja juontajien vuorovaikutuksesta. RadioAktivisen Jekku on pyrkinyt luomaan tämän tärkeän suhteen sosiaalisien medioiden, kuten Facebokin ja Twitterin kautta. Niinpä me Tean kanssa pyrimme aiheillamme herättämään keskustelua myös kuulijoiden kesken lähetyksen aikana. Voisi luulla, että biisien aikana studiossa jammaillaan, mutta todellisuudessa studion täyttää usein näppäimistön ja klikkailun vilkas räpse.

Hauskinta tällaisen juontajan ja kuulijan välisen linkin luomisessa on se, ettei koskaan voi tietää mihin asioihin kuulija tarttuu. Tälläkin kertaa koitimme saada kuulijat ottamaan kantaa kysymykseen painotetaanko kouluissa liikaa nippelitiedon opettamista eikä käytännön asioita. Tämän sijasta päädyimmekin väittelemään kuulijoiden kanssa kasviksien ja vihannesten erosta. Nykyajan radio-ohjelman tulee kuitenkin olla vuorovaikutteista ja sosiaalista, vaikka se sitten tarkoittaisi pilkun viilaamista yhdestä pienestä asiasta.

Kuulijoiden mielipiteille tulee siis antaa tilaa ja lähdettävä aiheesta riippumatta mukaan keskusteluun, jos sellaisen saa syntymään. Radiojuontajan tulee kuitenkin olla se, joka valitsee mitä radiossa sanotaan. Siksi terve järki ja oma harkinta ovat radiojuontajan ehdottomia valttikortteja etenkin näin sosiaalisen radion aikakautena.

Käydään kivoja keskusteluja jatkossakin

Saija Nironen juotaja/tuottaja